Zatoka Botnicka 2011

Wyprawa testowo-treningowa solo

Szczegóły wyprawy

Opłynięcie południowej części Zatoki Botnickiej.

Start z kanału Vaddo - przejście na Alandy, "pierwszy skok" 30km na wyspę Eriskar - dalej wzdłuż wybrzeża fińskiego, rejs odbywał się jednak jak najdalej stałego lądu, głównie na "otwartym morzu" - przejście na stronę szwedzką po linii: wyspa Vallgrund, wyspa Valassaaret, cieśnina Ostra Kvarken 23km, wyspa Sorgadden, cieśnina Vastra Kvarken 18,5km, wybrzeże Szwecji - na południe wzdłuż wybrzeża, ponownie "dotykając' stałego lądu tylko na wysuniętych cyplach - "zamknięcie" okręgu na kanale Vaddo

Mapka trasy

Liczby

Przepłynięty dystans - 1148km

Czas - 25 i pół dnia

Średnia dzienna na wszystkie dni wyprawy - 45km

Średnia dzienna bez dwóch dni, w których warunki meteorologiczne wykluczyły zejście na wodę - 49km

Najdłuższy dystans dzienny - 65km

Najkrótszy dystans dzienny - 24km

Sprzęt

Kajak Sea Dimension firmy:

www.aquariusport.com Firma Aquarius wyposażyła mnie również w część akcesoriów kajakowych.

Sea Dimension to kajak duży, który umożliwia odbycie długiej wyprawy bez wsparcia z zewnątrz (oczywiście bez żadnych zakupów :-))) Myślę, że jest w stanie pomieścić ekwipunek na okres przekraczający półtora miesiąca. W czasie tej wyprawy testowej nie miało miejsca absolutnie żadne "doekwipowanie", ani szukanie pomocy z zewnątrz - takie były jej założenia.

Żaden jednodniowy wypad, nawet w najcięższych warunkach, nie jest w stanie przetestować wytrzymałości materiału i funkcjonalności wyposażenia. Zmęczenie materiału kumuluje się powoli, wraz z setkami kilometrów i setkami godzin wiosłowania na trudnym, wzburzonym morzu. Pewne elementy zaczynają pękać inne przecierać się, początkowo bardzo wygodne siedzenie nastego dnia zaczyna być nie do zniesienia... Takiemu testowi został poddany na tej wyprawie Sea Dimension. Nie było żadnej taryfy ulgowej. Pogoda sprawiła, że ciężko pracował na morzu przy 3B, 4B, 5B i 6B. Test zdał dobrze. Na szczególną uwagę zasługuje dobra nautyka, oraz bardzo wygodne siedzenie i szczelne dekle - nowe elementy, które Aquarius wprowadził w zeszłym roku.

Wiosło podstawowe: Kinetik Touring 700 Lendal, węgiel i SF. Składane wiosło zapasowe: Egalis/Boreal Swell, aluminium i fibrylon.

Firma NAVIGA www.naviga.pl obdarowała mnie urządzeniem SPOT Personal Tracker.

Podstawowym zadaniem tego systemu jest zapewnienie bezpieczeństwa. W chwili zagrożenia za pomocą SPOT Personal Tracker można wysłać distress signal i powiadomić odpowiednie służby ratownicze o swojej aktualnej pozycji (urządzenie posiada GPS). Distress signal będzie wysyłany co 5 minut, przy pełnych bateriach do 7 dni, za każdym razem uaktualniając pozycję.

Można również wykupić funkcję Track Progress, dzięki której, po jej uruchomieniu, SPOT wysyła co 10 minut info o swojej aktualnej pozycji. System wykorzystuje Google Earth i dzięki temu można śledzić ruch obiektu. Funkcja ta była aktywna przez cały czas mojej wyprawy. Link do niej umieszczony był na podstronie z informacjami o wyprawie. SPOT posiada jeszcze dwie inne funkcje: OK - wysyłane w formie emali'a lub/i sms'a, oraz HELP - tylko do wcześniej określonych osób. Ta funkcja nie uruchamia jeszcze całego systemu ratowniczego.

Przy rejestracji urządzenia (jest to urządzenie stricte osobiste), i tylko wtedy, można wykupić (za stosunkowo niewielką kwotę) usługę GEOS SAR. Jest to ubezpieczenie ratownictwa SAR na kwotę do 100 000USD podzielone na dwie akcje ratownicze w roku z limitem 50 000USD. Wraz z tym osoba otrzymuje członkostwo w SAR International.

Biorąc pod uwagę dość wysokie koszty ubezpieczenia wykupowanego na czas wyjazdów/wypraw usługa ta jest wyjatkowo korzystna. Przyznam jednak, że na czas dwóch przejść: Szwecja-Finlandia i Finlandia-Szwecja, zdublowałem GEOS SAR ubezpieczeniem dodatkowym. Z polskich firm tylko WARTA oferuje ubezpieczenie, które w całej wykupionej sumie, bez ograniczeń, pokrywa koszty akcji wyspecjalizowanych służb ratownictwa. Jest to opcja Assistance SUPER. Gubernator Svalbardu, gdzie Polacy niejednokrotnie byli już ratowani przez służby ratownictwa, udziela zezwolenia na wyprawy tylko pod warunkiem, że ubezpieczenie wykupione jest w WARTA w opcji Assistance SUPER, oczywiście z odpowiednio kalkulowaną kwotą zależną od planów wyprawy.

Garmin GPSMAP 78s wraz z odpowiednimi mapami g2vision. Ten system nawigacji został oczywiście zdublowany (co powinno być standardem i co okazało się bardzo przydatne, wręcz konieczne) papierowymi mapami morskimi (mapy admiralicji) i kompasem szwajcarskiej firmy RECTA (jego konstrukcja umożliwia bardzo precyzyjne wyznaczanie kursów).

Krótkofalówka morska Midland Pacific.

Baterie słoneczne Silva Solar.

Poza wymienionym sprzętem w lukach Sea Dimensiona znalazło się wszystko to co jest konieczne na miesięczną eskapadę w dziki teren, a z kajakarskich akcesoriów nie zabrakło zapasowego fartucha, pływaka na wiosło itp.

Największe zastrzeżenia mam do wodoodporności sprzętu elektronicznego. GPSMAP 78s w klasie IPX 7, czyli prawie najwyższej, tylko IPX 8 oznaczający odporność na permanentne zanurzenie jest wyżej w tej skali, zawiódł mnie pod tym względem. Sprzęt w klasie IPX 7 użytkuję od kilkunastu lat, a GPS'y od ponad dziesięciu lat, myślę więc, że mam pewne doświadczenia w tym względzie. GPSMAP 78s był absolutnie nowiutki zakupiony specjalnie na Botnicką. Nigdy nie wypadł do wody (a przecież nawet pływa, więc się to zakłada!) a jednak pod koniec wyprawy zaczął poważnie "szwankować". Poza tym to fantastyczny GPS jak na małego handhelda.

Te same zastrzeżenia mam do Midland Pacific, choć tu producent nie posługuje się dość precyzyjną skalą IPX, podając tylko na opakowaniu "waterproof" może więc zawsze polemizować co miał na myśli...

Prognoza pogody

Dobra, wiarygodna prognoza pogody to podstawowy element zapewniający bezpieczeństwo w kajakarstwie morskim, szczególnie jeśli od potencjalnie bezpiecznego schronienia dzieli nas wiele godzin wiosłowania. Prognozy pogody przed przejściem ze Szwecji do Finlandii i z Finlandii do Szwecji uważnie analizowałem z kilkudniowym wyprzedzeniem. Korzystałem z internetu w telefonie komórkowym. Strony, które warto zapamiętać to:

http://www.dwd.de/

http://www.smhi.se/en

http://www.foreca.com/Finland/Ahvenanmeri

http://www.weatheronline.pl/

Każda z nich ma swoje plusy.

Foreca oferuje również oprogramowanie do telefonów komórkowych (nowszej generacja jak E-series) umożliwiające ściąganie pliku informacji o pogodzie dla danego miejsca. Określanie miejsca może odbywać się poprzez wpisanie jego współrzędnych geograficznych, lub jeśli telefon posiada funkcje GPS automatycznie korzystając z tej funkcji. Oprogramowanie to - ForecaWeather Free można zainstalować ze strony: http://corporate.foreca.com/en/products/wireless-mobile/.

Ważne kontakty

Ponieważ na ponad 90% trasy jest zasięg telefonu komórkowego, warto mieć numery do fińskiego i szwedzkiego SAR'u.

SAR services in Finland tel. +358 20 410 00

MRCC Turku +358 20 410 01

MRSC Vaasa + 358 20 410 03

MRCC Goeteborg +46 31699048 lub +46 31699050 - centrum koordynacji

Oczywiście roztropnie jest również zawiadomić te służby o swoich planach, szczególnie jeśli jest to wyprawa solo.

Zapraszam do obejrzenia zdjęć z wyprawy:

Skupiłem się tym razem głównie na pływaniu, więc wybór zdjęć jest mały i właściwie prawie zupełnie brak krajobrazu.

album zatoka botnicka