Zatoka Botnicka 2011
Wyprawa testowo-treningowa solo
Szczegóły wyprawy
Opłynięcie południowej części Zatoki Botnickiej.
Start z kanału Vaddo - przejście na Alandy, "pierwszy skok" 30km na wyspę Eriskar - dalej wzdłuż wybrzeża fińskiego,
rejs odbywał się jednak jak najdalej stałego lądu, głównie na "otwartym morzu" - przejście na stronę szwedzką po linii: wyspa Vallgrund,
wyspa Valassaaret, cieśnina Ostra Kvarken 23km, wyspa Sorgadden, cieśnina Vastra Kvarken 18,5km, wybrzeże Szwecji - na południe wzdłuż wybrzeża,
ponownie "dotykając' stałego lądu tylko na wysuniętych cyplach - "zamknięcie" okręgu na kanale Vaddo
Mapka trasy
Liczby
Przepłynięty dystans - 1148km
Czas - 25 i pół dnia
Średnia dzienna na wszystkie dni wyprawy - 45km
Średnia dzienna bez dwóch dni, w których warunki meteorologiczne wykluczyły zejście na wodę - 49km
Najdłuższy dystans dzienny - 65km
Najkrótszy dystans dzienny - 24km
Sprzęt
Kajak Sea Dimension firmy:
Firma Aquarius wyposażyła mnie również w część akcesoriów kajakowych.
Sea Dimension to kajak duży, który umożliwia odbycie długiej wyprawy bez wsparcia z zewnątrz (oczywiście bez żadnych zakupów :-)))
Myślę, że jest w stanie pomieścić ekwipunek na okres przekraczający półtora miesiąca. W czasie tej wyprawy testowej nie miało miejsca
absolutnie żadne "doekwipowanie", ani szukanie pomocy z zewnątrz - takie były jej założenia.
Żaden jednodniowy wypad, nawet w najcięższych warunkach, nie jest w stanie przetestować wytrzymałości materiału i funkcjonalności wyposażenia.
Zmęczenie materiału kumuluje się powoli, wraz z setkami kilometrów i setkami godzin wiosłowania na trudnym, wzburzonym morzu. Pewne elementy
zaczynają pękać inne przecierać się, początkowo bardzo wygodne siedzenie nastego dnia zaczyna być nie do zniesienia... Takiemu testowi został
poddany na tej wyprawie Sea Dimension. Nie było żadnej taryfy ulgowej. Pogoda sprawiła, że ciężko pracował na morzu przy 3B, 4B, 5B i 6B.
Test zdał dobrze. Na szczególną uwagę zasługuje dobra nautyka, oraz bardzo wygodne siedzenie i szczelne dekle - nowe elementy, które Aquarius wprowadził
w zeszłym roku.
Wiosło podstawowe: Kinetik Touring 700 Lendal, węgiel i SF. Składane wiosło zapasowe: Egalis/Boreal Swell, aluminium i fibrylon.
Firma NAVIGA
obdarowała mnie urządzeniem SPOT Personal Tracker.
Podstawowym zadaniem tego systemu jest zapewnienie bezpieczeństwa. W chwili zagrożenia za pomocą SPOT Personal Tracker można wysłać
distress signal i powiadomić odpowiednie służby ratownicze o swojej aktualnej pozycji (urządzenie posiada GPS). Distress signal będzie wysyłany
co 5 minut, przy pełnych bateriach do 7 dni, za każdym razem uaktualniając pozycję.
Można również wykupić funkcję Track Progress, dzięki której, po jej uruchomieniu, SPOT wysyła co 10 minut info o swojej aktualnej pozycji.
System wykorzystuje Google Earth i dzięki temu można śledzić ruch obiektu. Funkcja ta była aktywna przez cały czas mojej wyprawy. Link do niej
umieszczony był na podstronie z informacjami o wyprawie. SPOT posiada jeszcze dwie inne funkcje: OK - wysyłane w formie emali'a lub/i sms'a,
oraz HELP - tylko do wcześniej określonych osób. Ta funkcja nie uruchamia jeszcze całego systemu ratowniczego.
Przy rejestracji urządzenia (jest to urządzenie stricte osobiste), i tylko wtedy, można wykupić (za stosunkowo niewielką kwotę) usługę GEOS SAR.
Jest to ubezpieczenie ratownictwa SAR na kwotę do 100 000USD podzielone na dwie akcje ratownicze w roku z limitem 50 000USD. Wraz z tym osoba otrzymuje
członkostwo w SAR International.
Biorąc pod uwagę dość wysokie koszty ubezpieczenia wykupowanego na czas wyjazdów/wypraw usługa ta jest wyjatkowo korzystna. Przyznam jednak, że na czas
dwóch przejść: Szwecja-Finlandia i Finlandia-Szwecja, zdublowałem GEOS SAR ubezpieczeniem dodatkowym. Z polskich firm tylko WARTA oferuje ubezpieczenie,
które w całej wykupionej sumie, bez ograniczeń, pokrywa koszty akcji wyspecjalizowanych służb ratownictwa. Jest to opcja Assistance SUPER. Gubernator
Svalbardu, gdzie Polacy niejednokrotnie byli już ratowani przez służby ratownictwa, udziela zezwolenia na wyprawy tylko pod warunkiem, że ubezpieczenie
wykupione jest w WARTA w opcji Assistance SUPER, oczywiście z odpowiednio kalkulowaną kwotą zależną od planów wyprawy.
Garmin GPSMAP 78s wraz z odpowiednimi mapami g2vision. Ten system nawigacji został oczywiście zdublowany (co powinno być standardem i co okazało się
bardzo przydatne, wręcz konieczne)
papierowymi mapami morskimi (mapy admiralicji) i kompasem szwajcarskiej firmy RECTA (jego konstrukcja umożliwia bardzo precyzyjne wyznaczanie kursów).
Krótkofalówka morska Midland Pacific.
Baterie słoneczne Silva Solar.
Poza wymienionym sprzętem w lukach Sea Dimensiona znalazło się wszystko to co jest konieczne na miesięczną eskapadę w dziki teren,
a z kajakarskich akcesoriów nie zabrakło zapasowego fartucha, pływaka na wiosło itp.
Największe zastrzeżenia mam do wodoodporności sprzętu elektronicznego. GPSMAP 78s w klasie IPX 7, czyli prawie najwyższej, tylko IPX 8 oznaczający
odporność na permanentne zanurzenie jest wyżej w tej skali, zawiódł mnie pod tym względem. Sprzęt w klasie IPX 7 użytkuję od kilkunastu lat, a GPS'y od
ponad dziesięciu lat, myślę więc, że mam pewne doświadczenia w tym względzie. GPSMAP 78s był absolutnie nowiutki zakupiony specjalnie na Botnicką.
Nigdy nie wypadł do wody (a przecież nawet pływa, więc się to zakłada!) a jednak pod koniec wyprawy zaczął poważnie "szwankować". Poza tym to fantastyczny
GPS jak na małego handhelda.
Te same zastrzeżenia mam do Midland Pacific, choć tu producent nie posługuje się dość precyzyjną skalą IPX, podając tylko na opakowaniu "waterproof"
może więc zawsze polemizować co miał na myśli...
Prognoza pogody
Dobra, wiarygodna prognoza pogody to podstawowy element zapewniający bezpieczeństwo w kajakarstwie morskim,
szczególnie jeśli od potencjalnie bezpiecznego schronienia dzieli nas wiele godzin wiosłowania. Prognozy pogody przed przejściem ze Szwecji do Finlandii
i z Finlandii do Szwecji uważnie analizowałem z kilkudniowym wyprzedzeniem. Korzystałem z internetu w telefonie komórkowym. Strony, które warto zapamiętać to:
http://www.dwd.de/
http://www.smhi.se/en
http://www.foreca.com/Finland/Ahvenanmeri
http://www.weatheronline.pl/
Każda z nich ma swoje plusy.
Foreca oferuje również oprogramowanie do telefonów komórkowych (nowszej generacja jak E-series) umożliwiające ściąganie pliku informacji o pogodzie
dla danego miejsca. Określanie miejsca może odbywać się poprzez wpisanie jego współrzędnych geograficznych, lub jeśli telefon posiada funkcje GPS automatycznie
korzystając z tej funkcji. Oprogramowanie to - ForecaWeather Free można zainstalować ze strony: http://corporate.foreca.com/en/products/wireless-mobile/.
Ważne kontakty
Ponieważ na ponad 90% trasy jest zasięg telefonu komórkowego, warto mieć numery do fińskiego i szwedzkiego SAR'u.
SAR services in Finland tel. +358 20 410 00
MRCC Turku +358 20 410 01
MRSC Vaasa + 358 20 410 03
MRCC Goeteborg +46 31699048 lub +46 31699050 - centrum koordynacji
Oczywiście roztropnie jest również zawiadomić te służby o swoich planach, szczególnie jeśli jest to wyprawa solo.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć z wyprawy:
Skupiłem się tym razem głównie na pływaniu, więc wybór zdjęć jest mały i właściwie prawie zupełnie brak krajobrazu.
album zatoka botnicka
|